Skip to main content

Fixing the women? Fix the system!

15 CEO’s over hun inspanningen om meer vrouwen aan de top te krijgen

Vijftien CEO’s van grote Nederlandse bedrijven een uur lang laten discussiëren over genderdiversiteit aan de top. Klinkt als het recept voor een Poolse landdag? Het tegengestelde gebeurde: in één uur waren de aanwezigen het eens. Willen we écht meer vrouwen op topposities binnen het bedrijfsleven, dan zal er op meerdere fronten iets moeten gebeuren.

Nijntje

Het idee dat de vrouw de hoofdverzorger is binnen een gezin en geen carrière wil maken, is in 2020 nog altijd wijdverspreid. Dorothee van Vredenburch, bestuurslid De Brauw Blackstone Westbroek: ‘In de schoolboeken van mijn zoon werken vaders als chirurg of directeur. Moeder gaat minder werken als de kinderen komen.’ Sarike van Wette, Manager Strategie & Omgeving, Klant & Markt bij Alliander en winnaar van Young Talent Award 2018 valt bij: ‘Het zit tot in de vezels van onze samenleving. Er zijn genoeg vrouwen die carrière en moederschap willen combineren. Maar nog steeds staat Nijntjes moeder achter het fornuis, terwijl de vader ‘mannendingen’ doet. ’

Ook Janus Smalbraak, CEO van Pon erkent dat dit gedachtengoed er is, maar ziet het als een typisch Nederlands probleem is. Jacques van de Broek, CEO van Randstad: ‘In ons land moeten vrouwen verantwoording afleggen aan hun moeder, schoonmoeder, vriendinnen. Vrouwen moeten elkaar niet langer de maat nemen.’

De groep concludeert dat veel vrouwen wel willen, maar veel obstakels ervaren onderweg naar de top. Een belangrijk rol is hier weggelegd voor de overheid: het onderwijs en kinderopvangsysteem moet flink worden aangepast. Het Scandinavisch model wordt regelmatig genoemd. Het quotum is een belangrijke stap, maar de CEO’s zijn het erover eens dat hiermee de strijd niet gestreden is. Het empoweren van vrouwen binnen het bedrijf, waardoor zij zich gesterkt voelen om verder te groeien, wordt door allen gezien als een belangrijke voorwaarde voor succes.

Gezeur

En als dat allemaal niet werkt om de cultuur van ‘ouwe jongens krentenbrood’ te doorbreken? Dán is er altijd nog de mogelijkheid om er een business case van te maken. Meer vrouwen aan de top van het bedrijfsleven vraagt om meetbare doelstellingen én consequenties, zoals het niet promoveren van mannen als er onvoldoende vrouwen in de top zijn benoemd óf het intrekken van bonussen. Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM en voorheen bestuursvoorzitter De Brauw Blackstone Westbroek: ‘Het doet misschien pijn om afscheid te nemen van het oude cultuurtje, mannen onder elkaar. Maar ik zie het als mijn taak om te laten zien: jongens, het is écht oke. En het is bovendien wat klanten en de samenleving willen!’

Voorlopig is het vooral een kwestie van aanpakken, of zoals Arcadis CEO Eric Blokhuis zegt: ‘Ik ben het gezeur zat, laten we gewoon afspraken maken!’ Zijn opmerking kan rekenen op instemmende geluiden en geknik. En daarmee komt de ronde tafel tot een einde. Er is genoeg gepraat over genderdiversiteit aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Nu is het een kwestie van ‘gewoon doen!’

Deel dit artikel: