Leoni Jansen is zangeres en regisseur en geeft trainingen in het bedrijfsleven en de politiek. Ze schreef in 2013 het boek "Geheim. Het oorlogsverhaal van mijn vader". In 2008 is zij geridderd voor het supporten van vrouwen in de wereldmuziek.
Jolanda Holwerda is directeur van de Lof-academy. Ze geeft trainingen en is in binnen- en buitenland een veelgevraagd spreker over authentiek leiderschap en meervoudige ambities. Ze ontving in 2009 de Joke Smit Prijs voor haar inzet op het gebied van emancipatie. Ze schreef het boek "Vanuit je hart naar succes".
In essentie denken we dat de wereld beter wordt als vrouwen hun plek innemen. En nog te vaak sneuvelen vrouwen of hun ambities omdat de wereld mannelijk geleid wordt, dat vinden we zonde. Het is dan ook onze gezamenlijke missie om de plek en invloed van vrouwen te vergroten. We bestaan voor 52% voor vrouwen op de wereld, maar we doen niet voor 52 % mee. Dat zien we graag anders.
Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in leiderschapsposities; onzekerheid is hun grote vijand. Veel succesvolle vrouwen hebben bovendien last van het bedriegerssyndroom Maar waarom twijfelen we aan alles: of we het wel kunnen, of we het wel kunnen combineren, of onze ambities wel kloppen? En waarom durven we onszelf zo weinig in de schijnwerpers te zetten?
In dit boek zetten Leoni & Jolanda de feiten op een rij. Ze onderzochten de mechanismen die aan succes en falen ten grondslag liggen en putten hierbij ook uit eigen ervaringen. Aan de hand van concrete voorbeelden laten ze zien dat er in jezelf en in de buitenwereld nog heel wat te winnen valt. Het boek is opgebouwd als een gesprek tussen 2 vrouwen, maar ook gebaseerd op literatuur. De combinatie van het persoonlijke met wetenschappelijke maakt het boek uniek. Bovendien sluit elk hoofdstuk af met een aantal concrete opdrachten.
Vrouwen op topposities worden vaak geacht zich aan te passen aan de mannen, want dat is de norm. Opeens moet zij dingen anders doen, omdat men dat verwacht. Daar loopt vrijwel elke vrouw op een bepaald moment in haar carrière tegenaan.
Maar er is ook een andere manier, dus niet die van mannen. Wij nodigen vrouwen uit om zich op een authentieke manier te manifesteren. Als je helder voor ogen hebt wat je visie of missie is, dan is het makkelijker jezelf op de voorgrond te zetten en jezelf te kunnen zijn in je werk, want dat is heel belangrijk. Wij gaan veel meer uit van de innerlijke kracht. Maar is iets wat je moet aanboren en dat gaat niet zonder slag of stoot.
Dat het bedrijven beter maakt wanneer de top diverser is, is al genoeg aangetoond, daar hoeven we het niet meer over te hebben.
Het is zonde dat al het potentieel van goede vrouwelijk leiders verloren gaat. Als een HR manager niet een goede leider herkent omdat hij zelf een plaatje in zijn hoofd heeft, gaat er veel verloren. Dat laatste is in essentie waar het over gaat. Het besef dat de minderheid (30% vrouwen) zich gaat aanpassen aan de meerderheid (70% mannen), is heel belangrijk. Wij nodigen de meerderheid uit zich ook te verdiepen in de minderheid.
Is dit ook jullie eigen ervaring?
Dat vrouwen onzekerder zijn en ondanks wat ze hebben bereikt, nog steeds dat stemmetje in hun hoofd hebben dat ze niet goed genoeg zijn, dat wisten we al. We komen dit tegen in de workshops die we geven en dit herkennen we zelf ook. Wat we niet wisten, is dat dit voor een groot deel ook hormonaal bepaald is. Mannen gaan, door een hoog gehalte aan testosteron, van nature op die apenrots staan. Vrouwen nemen veel minder risico, zij hechten minder aan status en meer aan de relatie.
Daarbij, als je het duizenden jaren niet voor het zeggen hebt gehad, ga je vanzelf denken dat je het ook niet kan. Dat zijn allemaal redenen waarom vrouwen twijfelen aan zichzelf. Hoe fijn zou het zijn als we meer zelfcompassie hadden. Daarom geven we ook zoveel persoonlijke voorbeelden.
We hebben best veel commenteer gehad op deze titel; “Mogen vrouwen dat ook niet meer?”. Maar het is ook komisch bedoeld, humor is immers ook een enorm goed wapen tegen een hoop dingen. Toch is het goed om de titel uit te leggen, hier bedoelen we: “we kunnen er lang en breed over praten, maar laten we het gewoon gaan doen. Het gaat om aanpakken”.
We zouden willen dat het niet nodig was, maar in andere landen is het al bewezen. De bewijslast is er dus, nu moeten we het gewoon gaan doen. En dit kan niet alleen vanuit vrouwen komen, bedrijven moeten hun rol hierin pakken.
We hebben het voor vrouwen geschreven, maar we kwamen erachter r dat het mannen ook helpt om beter te begrijpen wat er in vrouwen omgaat. Ook voor mannen is het boeken interessant omdat het een exclusief kijkje geeft in de innerlijke vrouwenwereld.