Skip to main content

Interview met Indra Frishert, oprichtster van storytelling platform Mo-Lotta

In juli dit jaar werd Mo-Lotta geïntroduceerd, het eerste storytelling platform om vrouwen te interesseren voor financiële producten. Tijd voor een interview met een van de oprichters; Indra Frishert.

Afgelopen zomer introduceerden jullie een nieuw platform; Mo-Lotta. Kun je hier meer over vertellen?

Uit onderzoeken blijkt dat lang niet iedereen zich aangesproken voelt over hoe financiële producten onder de aandacht worden gebracht. Daarmee bedoel ik de vooral zakelijke, masculiene en ‘recht op de man af’ manier. En het is juist heel belangrijk dat iédereen goed nadenkt over financiële zaken, verzekeringen en de risico’s die je loopt na bijvoorbeeld een scheiding of als je partner komt te overlijden. Dit zijn scenario’s waar je liever niet aan denkt en veel mensen denken: dat overkomt ons vast niet. De manier waarop verzekeraars en veel andere bedrijven in de financiële branche communiceren spreekt doorgaans meer mannen aan dan vrouwen. Terwijl 14% van de vrouwen nog steeds minder verdienen in dezelfde functie en vrouwen er in het algemeen ook 29% in koopkracht op achteruitgaan na een scheiding terwijl mannen er 0.04% op achteruitgaan, het is dus belangrijk om iedereen op een juiste manier aan te spreken en inzicht te geven. En wij denken dat je vrouwen, of mannen met meer feminiene kwaliteiten, beter bereikt op een andere manier, op een andere toon. Op Mo-Lotta vind je echte voorbeelden uit de praktijk, die je laten nadenken over je eigen situatie. Het onderdeel waar je een verzekering kunt afsluiten is eigenlijk bijzaak.

Hoe onderscheidt het platform zicht ten opzichte van andere websites?

Mo-Lotta is een heel toegankelijk story-telling platform met een feminiene uitstraling. Ons hoofddoel is niet producten verkopen, maar bewustwording creëren bij een doelgroep die nog niet altijd optimaal op de hoogte is van financiële risico’s en oplossingen of de huidige manier van aanspreken gewoon minder fijn vindt. Voor veel mensen is het nog steeds is het een ver-van-mijn-bed onderwerp. Dat vinden wij jammer en daar willen wij wat aan veranderen.

Voor wie is dit platform?

Voor iedereen die ervoor openstaat om zich meer te verdiepen, maar niet aangetrokken wordt door een zakelijke, masculiene manier van communiceren over financiële risico’s en oplossingen. Mensen die graag leren via voorbeelden uit de praktijk. De verhalen op het platform zijn heel open en de geïnterviewden (waaronder ook ikzelf en een paar collega’s) stellen zich kwetsbaar op. Het is herkenbaar, iedereen heeft een verhaal. Je denkt alles onder controle te hebben, maar het leven neemt toch vaker dan je zou willen een loopje met je.

 

Jullie richten je primair op vrouwen. Waarom is dit belangrijk?

Vrouwen komen na een levensveranderende gebeurtenis, zoals ziekte, overlijden, scheiding, financieel vaak minder goed uit de strijd dan een man. Ondanks het feminisme zijn het in Nederland nog vaak de vrouwen die hun carrière op een lager pitje zetten als er kinderen komen. De man timmert aan zijn carrière en zit na een scheiding met zijn inkomsten vaker op een hoger niveau. Dit is natuurlijk prima, als je daar van tevoren maar goede afspraken over maakt. Durf wél aan de doemscenario’s te denken in goede tijden. Goed voor jezelf zorgen is belangrijk, ook op financieel vlak!

 

Is het niet stereotyperend om storytelling in te zetten als het om vrouwen gaat?

Het zou kunnen, maar als wij hiermee ons doel bereiken dan is onze missie geslaagd. Er zijn nu eenmaal verschillen tussen mannen en vrouwen, dan valt niet te ontkennen. In onze huidige maatschappij wordt doorgaans de man aangesproken als het gaat om belangrijke financiële zaken. Waarom is dat eigenlijk?

Wat willen jullie met Mo-Lotta bereiken?

Wij willen graag bijdragen aan meer bewustwording over financiële risico’s die we allemaal lopen. Er zijn bijvoorbeeld nog zoveel mensen die niet nadenken over de financiële gevolgen indien hun partner komt te overlijden. Als dat inkomen wegvalt, kun je als nabestaande dan blijven wonen waar je woont? Als je bepaalde risico’s opvangt met bijvoorbeeld een verzekering of met een vooraf bedacht plan, dan kun je met een geruster hart leven. Het verdriet is vaak al groot genoeg, financiële zorgen wil je er dan niet ook nog bij hebben. Het is echt een zorg minder als je goed bent voorbereid op het leven met al zijn onverwachte wendingen.

Hoe zijn de reacties sinds jullie met dit platform gestart zijn?

We hebben Mo-Lotta klein en bescheiden gelanceerd, omdat we de eerste reacties wilden afwachten. Het kost tijd om zo’n platform goed onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen. Die tijd gunnen we onszelf ook. Maar we zijn blij verrast door alle reacties. Het gaat als een lopend vuurtje rond, merken we. Het spreekt veel mensen aan, iedereen wil weten wat het is. De reacties zijn alleen maar positief. Dit geeft ons goede moed om door te gaan en nog meer mensen financieel bewust te maken. We zijn en blijven op zoek naar mooie verhalen dus mocht je die willen delen, man of vrouw mail of bel me dan.

Over Dazure

Indra Frishert en Odette Bakker richtte in 2008 Dazure op met de gedachte ‘het moet ook anders kunnen’. Hoe zorgen we dat financiële producten recht doen aan de behoeften van mensen en niet slechts een selecte groep bedienen? Samen ontwikkelden ze eerlijke en begrijpelijke overlijdensrisico en inkomensverzekeringen die ze ook aan hun familie zouden aanbieden. Voor meer informatie zie dazure.nl

Meer informatie

Deel dit artikel: