Diversiteit & Inclusiviteit in organisaties is logisch, het is slim en het is fair. Logisch, want de stakeholders van organisaties zijn divers. Het is bovendien niet meer dan fair dat alle, uiteenlopende talenten daadwerkelijk gelijke kansen krijgen. En dat het slim is, werd recent weer eens bevestigd in een onderzoek van McKinsey: “Delivering through diversity.” 1)
Méér winstgevendheid en toptalent
Net als in eerdere onderzoeken 2) is opnieuw de link aangetoond tussen diversiteit en financiële prestaties. Meer specifiek: hoe groter het aandeel vrouwen en mix in etnisch/culturele samenstelling van het management, hoe meer financiële outperformance.
McKinsey onderzocht meer dan duizend bedrijven in twaalf landen en ging niet alleen de financiële/fiscale winstgevendheid na, maar ook de lange termijn waardecreatie (economische winst), waarbij de diversiteit in brede zin en in meerdere lagen van de organisatie werd onderzocht.
De mate van gender diversiteit in executive teams blijkt in sterke mate te correleren met zowel winstgevendheid als waardecreatie. En ook top-team etnisch/culturele diversiteit is gekoppeld aan grotere winstgevendheid.
Dit heeft onder meer te maken met een grotere pool van toptalenten, betere aansluiting bij klanten, een hogere medewerkerstevredenheid, én betere besluitvorming.
Kortom: waarom zijn veel bedrijven eigenlijk nog zo homogeen en lopen toptalenten mis?
Evenals Talent naar de Top adviseert McKinsey als belangrijkste stappen om meer diversiteit te realiseren:
1) Download hier het hele rapport van McKinsey
2) Zie onder meer: Catalyst: The bottom line; A. Wittenberg: Why women mean business; Mckinsey: Women Matter; Opportunity in Bedrijf: De 7 zakelijke deugden van m/v evenwicht; Credit Suisse Research Insitute: The CS gender 3000.
3) Zie onder meer: Wilma Henderikse: Daadkracht werkt. Paper ter gelegenheid van 10 jaar Monitor Talent naar de Top. Mei 2017.
4) “Which diversity efforts actually succeed?” In Harvard Business Review, 2016
Margo van Berkel, sr. adviseur Talent naar de Top
“Our research shows that in companies with cultures that include the workplace factors that help women advance, men thrive too, and we all rise together. ”
Julie Sweet, CEO – Accenture North America