Ik ben Ingrid de Swart, moeder van 2 pubers en we wonen samen met onze grote hond in Amsterdam. Sinds eind 2019 zit ik in de Raad van Bestuur bij a.s.r. Nederland. Na mijn studie taal- en letterkunde, besloot ik me naast mijn werk verder te verdiepen en koos ik voor een studie NLP. Omdat ik graag wilde werken in een branche waar mensen er toe doen, startte ik mijn carrière in de financiële sector. Via een communicatierol groeide ik uiteindelijk door naar een leidinggevende positie. In de Raad van Bestuur zijn we met zijn drieën, een klein slagvaardig team dus, maar wel met de eindverantwoordelijkheid voor een beursgenoteerd bedrijf, dit past goed bij mij. Daarnaast is a.s.r. een bedrijf dat écht impact wil maken op Nederlandse maatschappij, dit ligt ook dicht bij mijzelf en wat ik zelf belangrijk vind.
en invloedrijkste verzekeringsvrouw van Nederland. In 2019 ben je toegetreden tot het bestuur van a.s.r. Zie je jezelf als rolmodel?
Of je jezelf nou als rolmodel ziet of niet, dat ben je. Er is ook een duidelijke correlatie tussen zichtbaarheid van een vrouw aan de top en het aantal vrouwelijke sollicitanten. Nadat ik de titel Topvrouw van het jaar in 2017 kreeg, hadden we destijds bij Aegon 35% meer vrouwelijke sollicitanten. Dat is ook nodig, want je moet de funnel blijven vullen voor de toekomst.
Het zichtbaar zijn is een belangrijke les die ik in mijn carrière geleerd heb. Lessen die ik geleerd heb, omarm ik en geef ik door. Zo geef ik bijvoorbeeld regelmatig interviews, omdat ik het belangrijk vind om een vrouwelijk perspectief te laten zien. Vanuit mijn positie wil ik me hard maken voor meer vrouwen op topposities. Ik vind dat ik hierin een rol en verantwoordelijkheid heb.
Ik ben wie ik ben en ik kom het bedrijf en de mensen iets brengen. Daarvan is mijn vrouw-zijn een onderdeel. Ik heb er niet voor gekozen om als meisje geboren te worden, maar ik ben er wel blij mee. Natuurlijk heb ik ook ervaren dat mannen tegen mij zeiden dat ik enkel door mijn vrouw- zijn een plekje in de Raad van Bestuur had bemachtigd. Uiteindelijk gaat het om mijn kennis van de sector, het gevoel van wat de klant wil, mijn veranderingsvermogen en leiderschapsstijl.
Ik vind diversiteit erg belangrijk. Diverse teams presteren gewoon beter, daar zijn zoveel onderzoeken naar gedaan. Het is belangrijk dat je ook een klimaat creëert waar dat er ook mag zijn. En die diversiteit zit hem voor mij niet alleen op het gebied van gender, het gaat bijvoorbeeld ook om leeftijd, geloofsovertuiging, fysieke en mentale mogelijkheden, achtergrond en geaardheid. Wanneer je zoekt naar een afspiegeling van de maatschappij, dan ben je ook aantrekkelijk voor een meer diverse groep werknemers.
“Het is er nu en ik hoop dat werkt”. Er is geen discussie meer nodig. Laten we het nu alsjeblieft omarmen met zijn allen.
Daaruit bleek dat Nederland dat slechts 28 % van de beschikbare posities in de Raad van Bestuur (RvB) en Raad van Commissarissen (RvC) bekleed wordt door een vrouw. Bij a.s.r is twee derde van de RvB vrouw en een derde van de RvC. Daarmee lieten jullie de meeste vooruitgang zien van alle deelnemende bedrijven in Europa als het gaat om genderdiversiteit aan de top van het bedrijfsleven. Hoe komt het dat jullie zo goed scoren?
Omdat wij vanuit de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen oprecht geloven in diversiteit. Het is echt onderdeel van de bedrijfscultuur en omdat we hierop selecteren dragen we het ook uit en trekken we divers talent aan.
Zelf heb ik in 2009 als coachee deelgenomen aan het programma en werd toen begeleid door de CEO van grote energiemaatschappij. Ik heb met hem heel erg veel gesproken over hoe je jezelf kwalificeert voor hoge rollen. Hier heb ik goede lessen uit geleerd, het is ontzettend leuk om mee te doen. Ik wilde zelf graag als coach meedoen om de dingen die ik geleerd heb weer door te geven aan een nieuwe generatie, maar ook om te horen waar de nieuwe generatie tegenaan loopt. Omdat het programma over bedrijven heen gaat, is er een veiligheid om dingen te bespreken, maar tegelijkertijd is er voldoende vergelijkbaarheid in rollen. Je deelt je ervaringen met iemand met eenzelfde type baan maar dan wat stappen verder. Dit maakt het programma heel waardevol.