Overslaan en naar de inhoud gaan

Executive Search Korn Ferry: doorstroom van vrouwelijk talent hoog op de agenda

Nieuwsbericht

Het in Amerika beursgenoteerde managementadviesbureau Korn Ferry heeft een vestiging aan het IJ, op loopafstand van het Centraal Station. Klanten en kandidaten kijken vanaf de 7e verdieping uit over de Amsterdamse grachtengordel. Zij hebben onlangs de Executive Search Code ondertekend en erkennen daarmee de belangrijke rol die (executive) search bureaus vervullen bij het realiseren van meer diversiteit in topposities.

Op basis van wetenschappelijk onderzoek en expertise adviseert Korn Ferry organisaties over vraagstukken op het gebied van talent. Ook in Nederland zijn de ca. 60 consultants betrokken bij de werving, selectie, opleiding en beloning van medewerkers. De breedte van deze dienstverlening, met Diversiteit & Inclusiviteit als rode draad door al deze bedrijfsonderdelen, is hierbij uniek.

Frederika Tielenius Kruythoff, Managing Director van Executive Search bij Korn Ferry: “Het tragisch overlijden van George Floyd en de protesten die daarop volgden, toont eens te meer de maatschappelijke urgentie -ook binnen bedrijven- aan van gelijke behandeling, en ook kansen. Net als de initiatieven van ‘Talent naar de Top’ dat doen.”

Hoewel onderzoek uitwijst dat diverse teams beter presteren, heeft inclusief gedrag nog een lange weg te gaan. Korn Ferry helpt door het aanpassingsvermogen en risicobereidheid van inclusieve leiders te identificeren (m.b.v. assessments) en verder te ontwikkelen. Leiderschapsprogramma’s spelen hierbij een belangrijke rol. “Partners van Zuid-As advocatenkantoren waren aanvankelijk verrast over hun onbewuste vooroordelen die we hen voorhielden” aldus Sarah Chorus, lead D&I Nederland.

Korn Ferry -met wereldwijd 63% vrouwen in dienst- heeft de doorstroom van vrouwelijk talent hoog op de agenda staan. Het commitment in de UK van 40% vrouwelijke FTSE 350 directie benoemingen (Hampton-Alexander Review) is hier een voorbeeld van. “Quota helpen, maar zouden geen middel op zich moeten zijn”, vult Frederika aan. De oplossing is complexer. Korn Ferry onderzoek onder vrouwelijke CEO’s laat zien dat slechts 12% van hen wist dat ze CEO wilde worden. “Door de toewijzing van een mentor en ervaring in de lijn moet vooral dat bewust over ambitie omhoog. Ook hopen wij ons steentje bij te dragen door de creatie van een inclusieve cultuur met plaats voor diversiteit in geslacht, leeftijd en achtergrond en ervaring.”

Deel dit artikel: