Diversiteit & Inclusiviteit (D&I), hoe hou je dit een actueel en strategisch thema? In de huidige periode is deze vraag actueler dan ooit. In tijden van crisis zijn bedrijven vooral gefocust op overleven. Wat betekent de coronacrisis voor de aandacht en prioriteit voor D&I?
We organiseerden op 11 juni 2020 samen met Margo van Berkel (Talent naar de Top), Marieke Zuidema (VodafoneZiggo) en Raymond van Hattem (ProRail) een webinar. Met het webinar wilden we D&I professionals inspireren en stimuleren door het bespreken en delen van best practices over dit thema. In dit artikel leest u de tips van ProRail en VodafoneZiggo hoe D&I actueel te houden, júist in deze tijd.
“Bij ons staat ook in deze tijd D&I op de agenda, hetzelfde als daarvoor en met nóg wat meer aandacht.”
Raymond van Hattem, Directeur HRM, ProRail
ProRail heeft net als VodafoneZiggo sinds anderhalf jaar een nieuw D&I beleid opgesteld. Vooral ‘het samen doen en de prestaties’, staan centraal bij ProRail. VodafoneZiggo is na de fusie gestart met het gezamenlijk opnieuw definiëren van D&I: Diversiteit: ‘een unieke samenwerking van een heleboel mensen’. “Maar ook inclusie en vooral ook ‘belonging’, dat veel verder gaat, dat je je thuis kunt voelen, jezelf mogen zijn, dat is écht het uitgangspunt”, volgens Marieke.
ProRail heeft een vijftal speerpunten geformuleerd in het kader van diversiteit en inclusie:
Naast de 5 bovengenoemde speerpunten zijn het juist onderstaande interventies die volgens ProRail in deze Covid-19 tijden werken:
Door deze interventies zijn al mooie resultaten behaald. Zo ziet ProRail een zichtbare toename van het aantal ‘diverse’ kandidaten. Raymond: “De drijvende kracht moet vanuit de ExCo komen, maar tegelijkertijd met de mensen –zoals van HR- die er in de dagelijkse acties mee bezig zijn, het is een mooi samenspel. En dat geeft een enorme waarde.
Net als ProRail heeft VodafoneZiggo de focus op data en het meten. Marieke: “Meten is weten, daar zijn we heel serieus mee aan de slag gegaan.” VodafoneZiggo wil exact weten hoe elk onderdeel van de business er voor staat. VodafoneZiggo meet alles op álle niveaus en dát werpt zijn vruchten af. Marieke: “want dan zie je pas waar de gaten zitten en waar de acties genomen moeten worden. Zet targets! Targets is gewoon heel belangrijk, het is een manier om te weten, maar zeker ook om te drijven.”
Marieke: “Wat wij zien in alle data en in alle discussies, dat CEO en top management betrokkenheid cruciaal is. Als we dát niet hebben, zien we dat de aandacht én verslapt én de keuzes de andere kant op kunnen gaan.”
VodafoneZiggo heeft een strakke agenda, ook in tijden van Covid-19, op alle D&I thema’s om zo continue het onderwerp op de agenda te hebben. Marieke: “Als je niet blijft benoemen, blijft trainen, events blijft organiseren, blijf doen, dan verdwijnt de urgentie.”
Bekijk hieronder het krachtige statement van Jeroen Hoencamp, CEO VodafoneZiggo.
“Data, seniormanagement betrokkenheid, een goede strategie én goede kpi’s zijn voor mij wel de drijvers van het gender thema.”
Marieke Zuidema, Director People Development & Leadership, VodafoneZiggo